73. Jak przestać zajadać emocje?

with Brak komentarzy

Do dzisiejszego odcinka po raz kolejny zaprosiłam psychodietetyczkę Małgorzatę Ziębę.

Rozmawiamy o EMOCJONALNYM JEDZENIU.

Jak sobie z nim poradzić? Oraz co mu towarzyszy i jakie mogą być jego przyczyny? 

Temat jest mi bardzo bliski i myślę, że dotyczy też osób, które kiedykolwiek czuły, że wystarczyłoby iść za popularną i prostą radą: „po prostu jedz mniej”, a która jak wiadomo brzmi świetnie, ale ani trochę nie pomaga… Dlatego do dzisiejszego odcinka zaprosiłam specjalistkę od emocjonalnego jedzenia.

W tej rozmowie znajdziesz dużo wartościowej wiedzy oraz kilka bardzo autentycznych historii, które mam nadzieję nie tylko dadzą Ci do myślenia i pomogą znaleźć własną perspektywę, ale też trochę Cię rozbawią. 

Pomimo tego, że temat odcinka jest bardzo konkretny starałam się, aby był on ciekawy nie tylko dla osób, które chciałyby się dowiedzieć jak przestać zajadać emocje. Dlatego sporo jest w tej rozmowie wątków dotyczących samych emocji. Wierzę, że jedzenie emocjonalne może być jedną z wielu różnych prób mało efektywnego radzenia sobie z nimi i pewne wskazówki, czy historie mogą pobudzić Twoją wyobraźnię.

POSŁUCHAJ ODCINKA


Słuchaj na Spotify | Apple Podcasts | Google PodcastYou Tube | oraz wszystkich innych aplikacjach w telefonach


Baw się dobrze słuchając dzisiejszej rozmowy, a jeśli będziesz chciała podzielić się własnymi doświadczeniami czy przemyśleniami śmiało dodaj komentarz. 

Zachęcam Cię też do zajrzenia na Instagram, gdzie przez najbliższe trzy tygodnie będziemy zgłębiać temat i o nim rozmawiać. 


Tematy, które poruszamy w dzisiejszym odcinku: 

  1. Co oznacza pojęcie emocjonalne jedzenie?
  2. Emocje – jak je nazywać i dlaczego to jest takie ważne? 
  3. Jak możemy uczyć swoje dzieci nazywać i rozpoznawać emocje? 
  4. Style wychowania, które mogą być przyczyną problemów z jedzeniem emocjonalnym. Jak zmienia się to przez pokolenia? Na co zwracać uwagę będąc rodzicem? Czy to jak zostałyśmy wychowane definiuje nasze życie na zawsze? 
  5. Uzależnienie od jedzenia. Czy jest coś takiego?
  6. Uzależnienie od cukru. Jak możemy je u siebie rozpoznać i co możemy z tym zrobić? 
  7. Guilty pleasure i comfort food – co to jest, czy dotyczy każdego z nas i czy są to szkodliwe zjawiska? Jak możemy zamienić guilty pleasure po prostu na przyjemność?
  8. Emocje takie jak wstyd, złość, lęk i smutek – co je łączy i co mają wspólnego z tym w jaki sposób jemy?
  9. Jak możemy zmienić podejście do motywacji, przestać obwiniać się o lenistwo, a jednocześnie mieć bardziej zdrowe relacje z jedzeniem? 
  10. Co łączy temat nadmiernego napięcia z zajadaniem emocji? Gosia opowiada o ciekawych badaniach „Food mood connection”, które wskazywałyby na to, że w konkretnych emocjach wybieramy konkretne grupy pokarmów. 
  11. Jak możemy szukać własnych, zdrowych sposobów na rozładowanie napięcia emocjonalnego?
  12. Dlaczego ruch pomaga nam lepiej rozpoznawać i nazywać emocje? 
  13. Co i ile jemy gdy jesteśmy zmęczone? Czy możemy znaleźć złoty środek aby wysypiać się w krótkim czasie? Co ma z tym wspólnego pragnienie bycia produktywną? Jeśli czujesz, że wysypianie się to egoizm to ten fragment rozmowy (który pojawia się już po godzinie rozmowy) po prostu musisz wysłuchać.
  14. Jak przestać jeść głową i sercem, a zacząć ciałem? Podsumowanie rozmowy i konkretne punkty, od których warto zacząć pracę nad ograniczaniem jedzenia emocjonalnego. 

 

NOTATKI Z ROZMOWY

Małgorzata Zięba

jest psychodietetyczką. Poprzez pracę indywidualną w gabinecie, artykuły, ebooki oraz kursy online pomaga kobietom uzdrowić ich relacje z jedzeniem. Specjalizuje się w problemach związanych z jedzeniem emocjonalnym, błędnym kołem diet i efektów jojo. Pomaga kobietom uczyć się jeść uważniej i intuicyjnie. Więcej o Małgosi możesz dowiedzieć się na JEJ stronie.

 

Książki, które wymieniamy w dzisiejszym odcinku: 

  • „A królik słuchał” Cori Doerrfeld
  • Seria książek dla dzieci pod hasłem: Uczucia Gucia autorstwa Aurélie Chien Chow Chine
  • „Terapeutyczna moc nerwu błędnego” Stanley Rosenberg

ZAPISZ SIĘ

aby otrzymywać powiadomienia o nowych odcinkach podkastu, a już niebawem wyjątkowy bezpłatny E-BOOK, który aktualnie piszę. 

ZAPISZ MNIE NA LISTĘ

PRZECZYTAJ ROZMOWĘ

Możesz przeczytać oraz pobrać transkrypcję tego odcinka.

Za wykonanie jej serdecznie dziękuję Agacie Podsiadły, która zajmuje się korektą i edycją tekstów.

CZYTAJ TRANSKRYPCJĘ

DODAJ OPINIĘ

tam, gdzie słuchasz naszej audycji (aplikacja na telefonie, Spotify, Soundcloud, YouTube). To bardzo pomocne. Dzięki temu kolejna Kobieta trafi do naszego grona. :*


Kolejny odcinek pojawi się już za trzy tygodnie. Do usłyszenia! :*


 

Spodobało Ci się? Podziel się! Zajmie Ci to parę sekund... :*

Zostaw Komentarz